La Fundació Joan Miró presenta la mostra fotogràfica Il·lusions i il·lusionisme

Il·lusions i il·lusionisme
    07/02/2023 - 21/05/2023

La Fundació Joan Miró presenta la mostra fotogràfica Il·lusions i il·lusionisme

Il·lusions i il·lusionisme és una exposició de fotografies que van des de la dècada de 1940 fins a l’inici dels anys seixanta i que van ser preses en diferents indrets de Barcelona, Sitges i el Masnou. La selecció destaca l’interès que tenia Joaquim Gomis per la diversió popular, pels objectes insòlits i pel món del joc infantil i familiar. Il·lusions i il·lusionisme arrenca amb una fotografia feta al parc de la Ciutadella de Barcelona el desembre del 1946, en plena autarquia franquista. Aquest període de privació i escassetat econòmica, que es va perllongar fins al principi dels anys seixanta, coincideix justament amb els vint anys que comprèn la mostra. En una de les imatges, un grup de persones ben abrigades miren els peixos de la gran font del parc. L’aigua i els moviments dels peixos els distreuen i els emmirallen amb formes fluïdes i canviants que creen senzilles il·lusions que els fan oblidar la duresa de la seva vida quotidiana. Aquesta fotografia obre una seqüència d’instantànies que evoquen instants de màgica estranyesa: imatges de tasques o d’oficis que, pel fet d’haver desaparegut, ens semblen curiosos, a la vegada que ens fan pensar en jocs o tradicions populars; objectes amenaçadors -com el mussol dissecat de la botiga de taxidèrmia de la plaça Reial- que ens fan sospitar que en qualsevol moment podrien prendre vida, o la transformació radical de l’entorn que pot aconseguir el disseny d’un artista, com és el cas de la caseta del gos feta per Moisès Villèlia per a la casa d’una família del Masnou.

L’exposició Il·lusions i il·lusionisme ressona amb Amics imaginaris, l’exposició que la Fundació presentarà aquesta primavera a les seves sales temporals i que vol introduir els públics familiars a les possibilitats imaginatives i creatives de l’art contemporani.